Waarom zijn sommige liedjes moeilijk te zingen? Waar ligt dat aan? Ik ben slechthorend dus ik hoor muziek net even wat anders dan horenden.

Ook al hou ik heel veel van muziek, ik zal het nooit exact horen zoals horenden doen. Soms wordt er van een stuk gezegd dat het moeilijk is om te zingen. Ligt dat aan de toonhoogte, of aan het volume waarmee het gezongen moet worden, of.. of..? Ik ben hier wel heel benieuwd naar.. (Naar aanleiding van op zoek naar Zorro, wat ik een paar weken lang gezien heb)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Het beste antwoord

Het liedje kan moeilijk zijn door veel verschillende dingen. Intervallen (ruimte tussen twee verschillende noten) die ver uit elkaar liggen, zangtechnieken die toegepast worden en het gevoel (plus tekstbeleving) die bij een liedje hoort!
Deze factoren zijn per individu verschillend. Ieder interpreteert dit op zijn eigen manier.
Voor een goede uitvoering zijn deze punten en een goede toonvastheid het belangrijkst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het zou kunnen komen door bepaalde klankcombinaties, bepaalde toonhoogtes en combinaties daarvan (bijvoorbeeld heel laag en heel hoog in hetzelfde lied), of bijvoorbeeld door lastige teksten of een lastig ritme.

Het kan van alles zijn denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf vind een liedje vooral lastig als er veel halve tonen naast elkaar voorkomen. Hmm, beetje vaag misschien. Een piano heeft witte en zwarte toetsen. Als de melodie gespeeld kan worden op alleen de witte toetsen, de 'hele' noten dus, vind ik het makkelijker om te zingen dan wanneer er veel halve koten naast elkaar in voorkomen. Veel zwart, dus. Dat klinkt voor mijn gevoel minder helder, minder 'logisch' en dat vind ik dus moeilijk. Sorry voor het lange verhaal, ik kan het niet anders uitleggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het komt doordat een zanger met dezelfde soort stem liedjes zingt die ook makkelijker zijn voor jouw om te zingen.